Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

zaterdag 20 april 2013

Rondje Holterberg (deel 1)

Terwijl ik afgelopen woensdagavond in korte broek mijn plicht als voorrijder kon volbrengen, was het deze zaterdagochtend ineens weer 0 graden bij het opstaan. Daarom de lange broek en overschoenen maar weer aan.
Omdat onze gewaardeerde routeplanner deze middag andere bezigheden had en op tijd thuis moest zijn was er een niet al te lange tocht gepland, een kleine 100 km richting de Holterberg. De weersvoorspellingen waren op zich niet slecht, volop zon met, dat dan weer wel, een frisse NNO wind en een graadje of 11 maximaal.
Aan de start stonden 12 mannen, op één na allen gekleed in ons fraaie clubtenue. Alleen Cor W. viel ietwat uit de toon met een donkerblauw wapper jack, duidelijk op de groei gekocht.

Achter de brede ruggen van Ruud W. en Toon O. vertrokken we even na negenen in de richting van Zwolle-zuid over exact dezelfde route als waar ik een stief kwartiertje eerder naar De Vrolijkheid was gefietst, nou ja ik moest toch kilometers maken....
Langs de Nieuwe Wetering fietsen we naar Laag Zuthem om vervolgens via Lierderholthuis en Heino Raalte aan te doen. Eigenlijk gebeurde er weinig noemenswaardigs onderweg, er werd wat gekeuveld over voetbal en het viel op dat Ruud en Toon het erg lang volhielden op kop.... chapeau mannen !!
Tussen Raalte en Heeten moet er op verzoek van Arnold van B. (net terug uit Egypte, wat ook goed te zien was aan zijn on-Hollandse gelaatskleur) een plaspauze ingelast worden en zo stonden er ineens 6 vrolijk gekleurde Swollanders te wateren langs een Heetense landweg.
Met een lege blaas konden we weer verder richting de Holterberg die we eerst via de beruchte Motieweg op fietsen, ik moet zeggen het viel me niet tegen dit keer. Een berggeit zal ik nooit worden maar de ene dag gaat het toch helder weg beter dan de andere. Gelukkig wacht boven Hotel-Restaurant 'Het Losse Hoes', tijd voor koffie met appel-of kersengebak. Arnold, overmoedig geworden door het weekje Egypte, gaat onmiddellijk op het terras zitten en als makke schapen volgen we allemaal zijn voorbeeld. Als de zon schijnt kan het net maar zodra de wolken er voor schuiven is het toch wel frisjes.....


Na het eerste bakje ontstaat er enige verwarring omdat er mensen zijn die het bij één consumptie willen laten, terwijl anderen nog wel een kopje koffie lusten. Uiteindelijk besluiten we om dat tweede bakkie dan toch maar te doen.
Als we weer zijn opgestapt vertrekken we weer richting de Diepe Hel waar ons de altijd weer lastige 10% klim naar 65 meter hoogte wacht. Ondanks dat ik hier een aantal mannen moet laten gaan gaat het ook dit klimmetje best wel lekker. Als ik boven kom zit ik echter wel alleen en verderop kom ik met de kop in de wind, gelukkig kan ik aanpikken bij twee heren met een Feenstra shirt aan en zij brengen mij aan het einde van de Toeristenweg zelfs tot voorbij Arnold (die overduidelijk het woestijnzand nog in de benen had zitten). Kilometers later ving in dit kader nog een nogal denigrerende opmerking van dezelfde Arnold op "het ging zo slecht op de Holterberg dat ik zelfs door Hans de Groot werd ingehaald...en bedankt Arnold"
Die heeft weer wat goed te maken.........

Op weg naar Luttenberg hebben Henk M. en Gerard N.zich op kop gezet en gelijk gaat het tempo boven de 30. Het fraaie Sallandse heuveltje waarna Luttenberg is vernoemd laten we rechts van ons liggen en we gaan  in een zo recht mogelijke lijn door richting Zwolle. 
Terwijl de NO wind langzaam aan meer uit oostelijke richting komt en wij lekker doorrijden, wordt de rust in de groep eigenlijk alleen maar verstoord door het wapperende jack van Cor.
Na Hoonhorst komen we weer uit op de Poppenallee, daar gaan Cor, Frits M. en Henk gelijk door naar Zwolle-zuid, ikzelf fiets gewoon met de rest mee richting de Vechtdijk. Ik wil natuurlijk wel aan de 100 km komen vandaag. Uiteindelijk slaag ik in dat doel en met 100,75 km op de teller zit ook deze lekkere fietsdag er weer op, de zondag lijkt ook een fraaie dag te worden dus.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten