Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

zondag 15 juli 2012

Strijd tussen Buienradar en Tour de France

Er zitten er een paar boven Zeeland en vanaf de Noordzee komt er ook een pluk richting binnenland gedreven.
Het is zondagochtend en als zo vaak dit fietsjaar kijk ik eerst op de buienradar om te beslissen of en zo ja, hoe laat en waarheen ik ga fietsen.
Een bijkomend dilemma is natuurlijk de start van de rechtstreekse uitzending van de Tour de France. Het zou toch mooi zijn als ik het spannendste deel van de 1e etappe in de Pyreneeën nog zou kunnen meepikken, niet omdat er nog enige hoop is dat een Nederlander een etappe wint (de kans op een vulkaanuitbarsting in Overijssel lijkt momenteel groter) maar omdat ik nu éénmaal hou van het jaarlijkse spektakel in Frankrijk.

Als ik de buienradar goed heb bekeken en weet dat de Tour-uitzending begint om een uur of twee, besluit ik om een uur of 11 te vertrekken voor een kort tochtje richting Diepenveen en weer terug. Dan moet ik de buien mislopen en ben ik op tijd terug voor de Tour. Blijft nog het probleem van de kleding, het regenjack is vaste prik deze lente/zomer, over armstukken twijfel ik nog maar die lijken toch 'net' niet nodig bij een temperatuur van 16 graden (ja...het is juli !!).

Onder een fraaie Hollandse wolkenlucht fiets ik Zwolle-zuid uit en trap via het weteringen-landschap in de richting van Wijhe. Via Boerhaar, waar de jaarlijkse kermis het hele dorp bezig houdt, fiets ik verder.
Langs de landerijen naar het gehucht Middel en via Boskamp en natuurgebied Hengforden kom ik in Diepenveen. Hier lijkt het toch te gaan regenen maar de donkere wolken houden hun lading nog even vast, gelukkig maar.
In de voorstad van Deventer zoek ik mijn weg richting Wesepe om via de Eickelhof weer terug te fieten richting Middel. Op een bankje aan het fietspad langs een brede watering geniet ik even van de zon en een energiereep. Vele groepen ouderen passeren mij op hun (elektrische) fietsen. Aan het merk en model herken je precies welke man en vrouw bij elkaar horen...........ik groet ze allemaal vanaf mijn bankje in de zon.
Als ik weer ben opgestapt en mijn weg vervolg blijkt dat de wind meer NW dan W is en ik heb het idee dat die iets aantrekt, of is het een naderende bui?
In buurtschap Middel stop ik nog even om de paarden van een collega te bewonderen, lang blijf ik niet staan want omdat de zon wat vaker verstek laat gaan voelt het al gauw frisser aan.

Via opnieuw Boerhaar, Wijhe en het fietspad over dijk langs Herxen, Windesheim ga ik weer op huis aan.
Als ik thuis ben heb ik 75 km op de teller.

Snel zet ik de tv aan en zie hoe de Rabo ploeg met 2 man is vertegenwoordigd in een kopgroep van 11 renners met een grote voorsprong; een Spanjaaard (Luis Leon Sanchez) en een Nederlander (Steven Kruijswijk).
Geheel in stijl van de laatste jaren is het uiteindelijk een Spanjaard die de Nederlandse bank redt, het kan verkeren...........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten