Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

donderdag 8 januari 2015

Max. 25 km/h

Deze week stond het in de krant, het voorstel om op de fietspaden in de binnenstad een maximum snelheid van 25 km/h in te stellen. Dit naar aanleiding van de toegenomen aantallen elektrische fietsen en andere snelheidsduivels op de fietspaden.
Het lijkt mij een strak plan....want, met alle respect voor de accutrappers van tegenwoordig, ik ben wel een beetje klaar met het elke keer ingehaald te worden door de meest onsportieve individuen op een E-bike.
Probleem is dat ik altijd de neiging heb om degene voor me in te halen (nu praat ik over mijn woon-werk kilometers, dit voor degenen die denken; hé, in onze groep haalt hij nooit zo vaak anderen in).
Al die jaren ging dat zonder enig probleem, even aanzetten en hup daar had je weer zo'n puffende huisvrouw met twee fietstassen te pakken. Vooral bij het verlaten van een tunnel was het een sport om net voor de 'top' de dame in kwestie voorbij te steken en dan in gedachten de bergpunten binnen te halen. Maar tegenwoordig is alles anders, zelfs met maximale inspanning mijnerzijds, is het bijna niet meer mogelijk om een vrouw met één kind voor in het bakje en één in het achterzitje en volgeladen met voor 3 dagen boodschappen, op haar elektrisch aangedreven fiets voorbij te komen. Rood aangelopen kom ik tegenwoordig thuis na weer zo'n kansloze missie.
Dus wat mij betreft omlaag die snelheid op de stadse fietspaden. Geef ons onze bergpunten weer terug in elke tunnel en laat ons de tussensprint weer winnen ter hoogte van het benzinestation halfkoers.

Trouwens buiten de bebouwde kom mag de snelheid ook wel gemaximaliseerd worden wat mij betreft. Dat gejakker door die voorrijders tijdens onze tochten in het weekend loopt soms ook de spuigaten uit, daar kom je dus ook nooit voorbij en bovendien...fietsen moet wel hobby blijven natuurlijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten