Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

zondag 10 februari 2013

Swolsebostocht 2013.1

Zaterdagochtend 9 februari.
Het is mooi zonnig weer, wel koud maar er staat weinig wind dus een mooie zaterdag om een lekker ritje te fietsen. Helaas moet ik deze ochtend echter toezien hoe anderen genieten van de fraaie omstandigheden in het Swolsche bos tijdens de februari uitvoering van deze door Swolland georganiseerde MTB tocht.
Zoals altijd mag ik, samen met Ruud W. en Harry B. een verzorgingspost bemannen. Dit maal staan we aan de Dreefseweg op een mooie locatie tussen Wapenveld en Heerde
Als ik ter plaatse aan kom rijden wordt ik al toegezwaaid door mijn kompanen Ruud en Harry en gedrieën beginnen we met het opzetten van de post. Verstandig als ik ben laat ik het opzetten van de partytent over aan de vakmannen terwijl ik de verschillende vlaggen op strakke wijze tussen de in ruime mate aanwezige bomen bevestig. Als ook de beide EHBO heren aanwezig zijn kunnen we wachten op de eerste fietsers.....


Dat wachten duurt echter behoorlijk lang, want na een uur hebben we, afgezien van enkele Nordic-Walkers, nog niemand gezien.
Als iets later dan eindelijk enkele fietsers langskomen blijkt het waarom, bij de Leemcule blijken grapjassen een aantal lintjes verplaatst te hebben waardoor het gros van de deelnemers verkeerd is gefietst. Nadat dit is hersteld komt na ruim een uur de gang er eindelijk een beetje in.
Ondertussen hebben wij het wel een beetje koud en als het aantal fietsers wat zich komt laven aan sportdrank en mars zienderogen minder wordt beginnen wij langzaam aan weer af te bouwen en op te ruimen. Als alles weer is opgeruimd serveer ik nog een welverdiend hartverwarmertje alvorens we richting de startlocatie in Wapenveld gaan.


In de kantine van WZC wacht ons uiteindelijk ook nog de erwtensoep en met het voldane gevoel van weer een geslaagde Swolschebos tocht kunnen we daarna huiswaarts.
Omdat ik de Swolschebos tocht zelf nog nooit gefietst heb besluit ik deze op zondag zelf te gaan fietsen.

Het is zondagochtend, als ik de gordijnen open zie ik grote witte vlokken naar beneden dwarrelen en een blik in de achtertuin leert mij dat er weer het nodige is gevallen de afgelopen uren. Dat wordt dus geen bos tocht voor mij vandaag, te gevaarlijk. Om toch wat te kunnen doen besluit ik in de loop van de ochtend een tochtje naar Nieuwebrug te maken.
Via de Wijthmenerplas (waar geen enkele golfer actief is deze ochtend, watjes...), Wijthmen en Hoonhorst fiets ik richting Dalmsholte, de wereld ziet er weer betoverend uit in z'n witte jas. Inmiddels is het wel weer aan het dooien en in het bos wordt ik zo nu en dan verrast op vallende sneeuwballen uit de bomen. Na een kilometer of dertig kom ik aan bij de Nieuwebrug waar ik mijzelf verras op een kop koffie en tegelijk de even van de gelegenheid gebruik maak om het ijs van de aandrijving te verwijderen. Een fles lauw water van het café helpt me daar enorm bij.
Na de koffie blijkt dat de zuidoosten wind verder is aangetrokken en ik ben dan ook blij dat ik 'm nu schuin achter heb. In Vilsteren kom ik midden in het carnavals gedruis terecht en maak ik zelfs, heel even, deel uit van de optocht. In mijn Swolland pakje val ik niet echt op tussen alle malloten en zodra ik de kans heb baan ik mij een weg tussen de toeschouwers door en zet koers richting de Stuw over de Vecht. Aan de andere kant van de rivier fiets ik weer terug naar Dalfsen en vervolgens door naar Zwolle. Met 62 km op de teller zoek ik snel een warm bad op. Hopelijk kan er binnenkort weer in groepsverband gefietst worden en pakt de winter weldra definitief z'n biezen......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten