Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

zondag 24 juni 2012

Wind en zere benen.

Wind.......'t is fijn als het heel warm is, een beetje wind. Als je gaat zeilen of surfen smeek je zelfs om een stevige bries maar als toerfietser kan ik het missen als kiespijn. Ja, een lichte rugwind is natuurlijk niet te versmaden maar in het huidige Nederlandse klimaat blijft het meestal niet bij een briesje en alleen rugwind zal ook altijd een utopie blijven.
Voor mijn gevoel worden we de laatste tijd geteisterd door buitensporig veel wind en dat past precies in het weerbeeld van het hele voorjaar tot nog toe. Het is gewoon bijzonder tegenvallend fietsweer, de keren dat we in korte broek en met korte mouwen konden fietsen zijn op de vingers van één hand te tellen en we zitten inmiddels al in de zomer.
Maar ja, wat moet je als je toch wilt fietsen?

Vorige week zondag stond er zoveel wind dat ik, om toch wat kilometers te maken, met de trein naar Amersfoort ben gereisd om per fiets terug te keren. Eerst oostwaarts tot Barneveld en vervolgens de Veluwe op, de IJssel over en via Olst, Boskamp en Elshof terug naar Zwolle.
102 km met zij-en rugwind, maar omdat ik de vrijdag ervoor nogal behoorlijk aan Bachus had geofferd (een bedrijfsborrel maakt meer kapot dan je lief is....) verviel dat voordeeltje en kwam ik nog met lood in de benen thuis.

Afgelopen woensdag dacht ik laat ik weer eens een woensdagavond tochtje maken, altijd wel ontspannend bij een gematigde snelheid, het was droog terwijl ook de wind zich eindelijk eens een beetje gedeisd hield.
Direct na vertrek met de 28 km/h groep, achter voorrijder Cor W., kreeg ik al zo'n vermoeden dat het wel eens niet zo'n ontspannend avondje kon worden. Na eerst een veredelde sightseeing door groot Zwolle wordt er koers gezet naar de kop van de Veluwe en al snel lopen de snelheden op tot boven de 28/h. Kan gebeuren, maar als je sommige jongens niet een beetje tempert gaat het van kwaad tot erger en voor ik het weet fiets ik met 37 per uur over de IJsseldijk........maar ja je past je aan en haakt aan. Om de benen nog wat extra te pijnigen volgen dan nog wat klimmetjes en als ik met 72.5 km op de teller thuis kom met een gemiddelde van 29 km/h, heb ik alweer zere benen.

Voor de zaterdag werd opnieuw windkracht 5-6 voorspeld uit ZW-richting, gelukkig wel droog met zonnige perioden.
Ruud W. had voor de gelegenheid een tocht naar Harderwijk uitgezet en, heel slim, we gingen door de bossen van de Veluwe heen waardoor de wind minder vat op ons had. Dat noemen ze dus koersinzicht !
Met 9 mannen gingen we op pad om grotendeels over de brede fietspaden van de Veluwe in Vierhouten te geraken waar Harry T. en Gerrit L. ons verlieten om eerder terug te gaan. Wij fietsten door via Stakenberg en langs de fraaie Leuvenumse beek richting de koffiestop. Zo nu en dan stopten we even om Bert Giethoorn te laten plassen waardoor we net niet helemaal droog op de boulevard van Harderwijk aankwamen, het bleek het enige buitje van de dag. Uit de wind was het goed toeven op het terras met uitzicht op het Wolderwijd. Inmiddels voelde ik al wel dat de benen niet echt super voelden vandaag, alsof er teer door aderen vloeide.........
De terugweg zou gelukkig een peulenschilletje worden met de harde wind in de rug, dus ik maakte me niet echt zorgen.
Na de koffie zet ik me dan ook samen met Ruud op kop als we Harderwijk weer uit fietsen en eenmaal buiten de stadsgrenzen loopt de snelheid behoorlijk op, er moet al snel bijgeschakeld worden om het bij te kunnen trappen. Na een kilometer of 15 op kop geef ik af, ondanks de rugwind voel ik dat het steeds moeilijker gaat.
Achter verse kopmannen fietsen we verder en doorkruisen het oude vestingstadje Elburg. Op de dijk richting Kampen heeft men vers grind uitgestrooid maar ondanks dat loopt hier de snelheid hoog op en ik heb al zulke zere benen.
Bij Kampen draaien we de oostelijke IJsseldijk op en via Wilsum en 'sHeerenbroek komen we weer in Zwolle waar de groep zich splitst in Zwolle-zuid en overig.
Ik heb 132 km op de teller als ik thuis ben en ik ben opnieuw behoorlijk moe.......
3x fietsen de afgelopen week en 3x zere benen, of ik ben uit vorm of het is toch de wind.
Eerst maar een weekje rust, zien we volgende week wel weer !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten