Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

donderdag 12 september 2013

Zo maar een stukkie fietsen op een doordeweekse donderdag....

Dan ben je voor het eerst sinds de vakantie weer eens een dagje vrij, dan blijkt dat het ook nog eens de beste dag van de week wordt qua weer, tja...wat ga je doen? Een stukkie fietsen natuurlijk!
Mijn eerste ingeving was om mee te liften met de oude mannen van de Vut-club die elke donderdagmiddag ook een stukkie wegtrappen, maar deze optie verviel omdat de meeste deelnemers op pad waren met en jaarlijks uitje naar Zaandam, en eigenlijk ben ik natuurlijk ook nog veel te jong voor de vut-club.

Dan zelf maar een route in gedachten genomen en na het bestuderen van teletekst pagina 702 en 703 wist ik dat ik in ieder geval richting noorden moest want daar was de meeste kans op zon en de minste op nattigheid.
Zo vertrok ik dan ook zonder regenjasje en met korte mouwen en broek via Herfte en Berkum richting de Vechtbrug en vervolgens naar Hasselt. Op de dijk langs de Vecht scheen het zonnetje volop al waren er ook grote wolken aan de lucht. Met een gangetje van 30/31 km per uur kwam ik vlot in Hasselt en was ook Zwartsluis snel bereikt. Vervolgens via Belt Schutsloot naar de koffiestop bij De Blauwe Hand waar het terras niet echt vol was. 2 kopjes koffie (waarvan de tweede gratis!) en een appelpuntje later kon ik vol energie weer verder.
Echter in de richting die ik op wilde begon zich toch wel een erg donker luchtje te ontwikkelen, maar met een rotsvast vertrouwen in 'onze' KNMI stoof ik toch de richting van Ronduite op......foute keus !
Halverwege de weg naar Vollenhove begonnen de eerst grote druppels al te vallen, terwijl de lucht achter mij korenblauw kleurde in de zon.
Via Heetveld en Genemuiden fietste ik dapper verder in de richting van Kamperzeedijk maar de bui en z'n donkere wolkenlucht dreef even dapper met me mee. Bij Kamperzeedijk west moet ik zelfs even schuilen onder een grote boom.
Tussen Kamperzeedijk en Grafhorst

Na een paar minuten schat ik dat het wel weer kan en ik knal door naar Kampen. Op een kilometer voordat de fraaie skyline van het IJsselplaatsje in beeld kom zie ik dat een groot gedeelte van die skyline schuil gaat in een enorme bui.
Toch fiets ik door met alle gevolgen van dien want op het fietspad richting de brug over de IJssel plenst het regenwater werkelijk naar beneden en in no-time ben ik zeiknat....dat ik aan de andere kant van de brug ook nog eens een paar minuten moet wachten op een rood verkeerslicht doet eigenlijk al niets meer ter zake, natter kan niet.
Vanaf dat punt is het zeker nog een 25 km naar huis dus ik heb nog tijd om mezelf weer droog te fietsen. Via De Zande en Zalk fiets ik weer richting Zwolle terwijl rechts van mij de donkere wolkenlucht langzaam iets van mijn lijn afwijkt, gelukkig maar.
Op de IJsseldijk tussen Engelse Werk en Zwolle zuid schiet ik nog een echt Hollands plaatje, die het weer van vanmiddag in één klap samenvat..


Daarna fiets ik de laatste kilometers naar huis waar ik na 90 km en met een gemiddelde van 28.4 km/h weer aankom.
Even lekker rond geweest, maar dat KNMI dat vertrouw ik niet meer.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten