Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

zondag 19 augustus 2012

Tropische kilometers

Omdat ik op zaterdag andere bezigheden had en daardoor de Swolland tocht naar Urk moest missen, besloot ik vandaag nog maar een paar kilometers te maken.
Met het oog op de te verwachten tropische temperaturen (33 tot 36 graden) besloot ik al lekker vroeg op pad te gaan en om 07.40 uur ging ik op weg voor een niet al te lange tocht.

Via Windesheim en Herxen lekker over de IJsseldijk richting Wijhe. Ondanks dat de temperatuur nu nog meevalt (23 gr.) kan ik de gang er nog niet erg in krijgen, waarschijnlijk mis ik toch mijn Swolland-maatjes die mij altijd zo perfect uit de wind houden......
Bij Wijhe ga ik linksaf richting Boerhaar om vervolgens dwars door het boerenland richting Wesepe en Heeten te fietsen. Precies tussen deze twee plaatsen stop ik even om rustig wat te drinken, schaduw is er ter plaatse niet te vinden dus erg lang blijf ik er niet staan want inmiddels is de temp. opgelopen naar zo'n 26 graden.
Mijn traditionele koffiestop heb ik gepland in Luttenberg en via Raalte kom ik daar na zo'n kleine 50 km aan.
In Luttenberg is het feest, de kermis is opgebouwd en op de straten staan de kramen klaar voor de grote braderie die daar deze zondag plaatsvindt.
Als ik het fraaie Sallandse dorp binnenfiets hoor ik de kerkklokken luiden en ik denk gelijk ; wat een verwelkoming, het lijkt wel of ik als eerste de top van de L Álpe d'Huez heb bereikt. Bij nader inzien bijkt het gebeier echter bedoeld om de schapen naar de herder te roepen en teleurgesteld neem ik plaats op het terras tegenover het godshuis. Daar zijn ze druk in de weer om voorbereidingen te treffen voor weer een feestdag, maar gelukkig hebben ze nog wel tijd om mij te voorzien van koffie. Als de koffie wordt gebracht en ik opmerk dat Luttenberg wel erg veel geluk heeft met zulk prachtig weer tijdens het dorpsfeest klaagt de uitbater slechts dat het te warm (!) is en dat hij daardoor op zaterdag wel 1000 liter bier minder heeft verkocht dan normaal tijdens het jaarlijkse feest......het is ook nooit goed.
Op het terras geniet ik van de koffie, de bedrijvigheid en luister ongewild mee naar de stichtelijke liederen die door de kerkmuren heen het terras bereiken.

Na twee koffie stap ik weer op en terwijl de temperatuur nu in rap tempo oploopt fiets ik richting Lemelerveld en vervolgens door naar Dalfsen, tussen de weilanden ter hoogte van Dalmsholte lees ik al 31 graden af op mijn computertje en dat is met rijwind.
Ter hoogte van het station van Dalfsen ga ik achter Huis De Horte verder richting Hoonhorst en door naar Lenthe, daar kom ik voorbij een afwateringskanaal met fris stromend water......ik kan de verleiding even niet weerstaan en leg de fiets even terzijde om mijn warme voeten te koelen.


Heerlijk !

Ik blijf echter niet te lang ter plaatse want ook hier is van schaduw geen sprake. Via Wijthmen en de Sekdoornplas kom ik uiteindelijk weer in Zwolle-zuid aan. Bezweet en behoorlijk gaar en dat na slechts 82 km.
Als ik dit schrijf geeft de thermometer thuis inmiddels precies 34 graden aan en lijkt de max nog niet bereikt voor vandaag.
Volgende weeek weer met Swolland mee..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten